21- باورهای دینی


مراسم ختم یکی از دوستان رفته بودم.

هر کسی برای عرض تسلیت پیش خانواده مرحوم میرفت، اونها با لبخند کوچیکی جوابشون رو میدادن!

چند جای دیگه هم دیده بودم اونایی که صاحب عزا هستن در حالی که باید به خاطر از دست دادن عزیزشون ناراحت باشن، در اوج غم و اندوه لبخند هم میزنن!.



یه متن از سایت دکتر مهدی خزعلی درباره باورهای دینی!



دیشب به دعوت کارگردان فیلم " برف روی شیروانی داغ" به سینما آزادی رفتم، همراه من روحانی صاحب فضل و روشنفکر و خانمی که از رجال سیاسی! محسوب می‏شود نیز به دیدن فیلم آمدند، بحث‏های بعد از فیلم بین من و آقای روحانی و خانم سیاستمدار شنیدنی است.

آقای روحانی فیلم را از منظر هرمنوتیک نگاه می‏کرد و می‏گفت: فیلم در صدد تبیین مراتب مختلف شناخت و تفسیر پدیده‏ها بر اساس پیش فرض‏های ذهنی و تمایلات درونی فرد است و هر کسی از ظن خود یار استاد شده و به تفسیر او می‏پردازد.

آن خانم  نویسنده می‏گفت: شما سیاست زده شده‏اید و همه چیز را سیاسی می‏بینید، این فیلم یک فیلم عرفانی و روایتی عمیق از عشق بود.

اما من دردهای خویش را در فیلم می‏دیدم، نویسنده آثار ممنوع، شخصیتی چون جلال آل احمد - در ثلث آخر عمر - و مریدانی که برخی با ثلث نخست و برخی با ثلث دوم و جمعی با ثلث آخر او مانوس بوده‏اند، و هر کس ثلث خویش را می‏خواند و از استاد لذت می‏برد، اما استاد دیگر متعلق به این دنیا نبود، او ثلث آخر را هم وانهاده بود و رفته بود، مرکبی مانده بود و سوار رفته بود، شاگردان و مریدان گرد مرکب استاد بودند، جنازه‏ای بود و بس!

گاهی تصور می‏کردم جنگ سنت و مدرنیته است، اما نه جنگ دین و باورهای دینی و دینگریزی و دینستیزی است، نسل جوانی که ادعای روشنفکری دارد و همه درد خویش را باورهای دینی و سنتی می‏داند و با نام خرافه به جنگ دین می‏رود، جنگ میان ارزش‏ها و ضد ارزش‏هاست، گاه احساس می‏کردم این منم که درمیان هواداران گرفتار آمده‏ام، بعضی باورهایم را می‏ستایند و برخی را نه، هرگاه از دین و سنت و باورهای  دینی خویش می‏گویم، مرا متهم به عوام‏زدگی میکنند، در میان روشنفکران متهم به سنت و عوامی می‏شوم و در میان سنتی‏ها متهم به روشنفکری! نه این را دارم و نه آن و می‏دانم که نه اینم و نه آن!

اوج فیلم جایی است که استاد در برابر این سئوال که حالت چطور است، در حالی که بیماری توان‏اش را گرفته است و آنژیوکت در دست ( رگ باز) که نماد فرهنگ بیمار و تبدار ماست، می‏گوید: " چون برف بنشسته بر روی شیروانی داغ" که حکایت از آب شدن و فرو ریختن دارد، احساس می‏کنی که فرهنگ و ادب و معرفت ماست که چون برف آب می‏شود و فرو می‏ریزد.

 


نظرات 21 + ارسال نظر
سپیده سه‌شنبه 6 اردیبهشت 1390 ساعت 09:57

گاه احساس میکنم که این منم که در میان هواداران گرفتار آمده امَ بعضی باورهایم را می ستایند و برخی را نه!!..
.
هرگاه از دین و سنت و باورهای دینی خویش میگویمَ مرا متهم به عوام زدگی می کنندَ در میان روشنفکران متهم به سنفت و عوامی می شوم و در میان سنتی ها متهم به روشنفکری !!
نه این را دارم و نه آن و می دانم که نه اینم و نه آ»!

سپیده سه‌شنبه 6 اردیبهشت 1390 ساعت 10:00

خواستم بگم این تیکش از همه قشنگ تر بود ..مجبور شدم کلشو بنویسم از دوباره!
.
نوشتم چون اعتقاد داشتم بهش اصلن هم انگشتای دستم درد نگرفت

پ ن :‌خدارو شکر کردم که از همه جای متن خوشم نیومد!

خسته نباشید

خدا را شکر

سپیده سه‌شنبه 6 اردیبهشت 1390 ساعت 10:09

بی ربط نوشت:
من از فیلم درباره الی خیلی خوشم میاد ..
تا حالا یه ۱۰باری نگاه کردم ..!! البته نه به خاطر علاقم به این فیلم !! به خاطر اینکه تلویزیون خونه ما همش اینو پخش میکنه !
.
پ ب ن ۱ : وقتی میخواید فیلم ببینید ! ببرید خونتون نگاه کنید.
پ ب ن ۲ :‌ یاد بگیرید وقتی از یه فیلم خوشتون اومد اون رو نخرید ! یا اگه خریدید جلوی زبونتون رو بگیرید!!

عجب تلویزیون خوبی

تلویزیون ما تیتراژ قهوه تلخ رو پخش میکنه

Ginjer سه‌شنبه 6 اردیبهشت 1390 ساعت 12:42

عارفه سه‌شنبه 6 اردیبهشت 1390 ساعت 21:48

مجلس ختم رفتن خیلی سخته!!!!!!

درسته

عارفه سه‌شنبه 6 اردیبهشت 1390 ساعت 21:50

نه این را دارم و نه آن و می دانم که نه اینم و نه آن


این یه تیکش خیلی خوبهههههههه!

آره

عارفه سه‌شنبه 6 اردیبهشت 1390 ساعت 21:53

سپیده جون هی می خوام برم اون قضیه رژ و طلا رو امتحان کنم وقت نمیشه!!!!
خوب شد گفتی جواب میده، در مواقع ضروری میشه استفاده کرد!

یه چیزی اون قضیه هرتی و نروی رو نفهمیدم!!
یعنی نه اینکه هرتی و نروی بودن چه جوریه! ربطش رو نفهمیدم!!!

منم نفهمیدم

عارفه سه‌شنبه 6 اردیبهشت 1390 ساعت 21:57

دایی جون زن کچل دوست دختر پسر داییمه!!!

بعدشم وقتی این جینجر هی میره تک خوری بعد پزش رو به ما میده من نباید گیر بدم بهش؟

شما تشریف بیارید این ورا شامی ناهاری چیزی دوره همی خواهیم بود!

دوست دختر


گیر بده بهش

خدمت میرسیم

عارفه سه‌شنبه 6 اردیبهشت 1390 ساعت 22:00

چقدر خوبه با بچه های یونی دست به یکی کنید کلاس 4شنبه تونو الکی بپیچونید!!!!!!!!!!

ای ول

[ بدون نام ] سه‌شنبه 6 اردیبهشت 1390 ساعت 22:02

به دور لاله قدح گیر و بی‌ریا می‌باش
به بوی گل نفسی همدم صبا می‌باش
نگویمت که همه ساله می پرستی کن
سه ماه می خور و نه ماه پارسا می‌باش

جینجر ببین حافظ چی میگه بهم!!!!!!!!!

لاله کیه

من همه ماها رو هستم


اسمت یادت رفت عارفه جونی

Ginjer چهارشنبه 7 اردیبهشت 1390 ساعت 12:11

حافظ آدم خوبیه. به حرفاش گوش کن!!!
اگه 12% باشه خوبه!!!

عارفه چهارشنبه 7 اردیبهشت 1390 ساعت 12:45

یه سوال چرا سه ماه می بخور و 9 ماه پارسا باش؟؟؟؟!!!!

دایی جون تو همه ماها مستیییی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

من مست می عشقم!!!!


جینجر کار پیدا نشد؟؟!!!

مست حسین جون و مامانش


میگم بیایید خودمون یه کار خوب درست کنیم
مثلن
1 -شرکت توزیع میوه های بسته بندی شده به درب منازل به پیک رایگان
2- شرکت توزیع مرغ پاک شده به درب منازل به پیک رایگان
3- شرکت ....

با طراحی های زیبا توسط طراح باسابقه شهرسازی

عارفه چهارشنبه 7 اردیبهشت 1390 ساعت 14:24

اااااااااااااااااااااااااااا مسخره می کنی؟!!!!
خب بابا کار پارت تایم می خوام!!!!

شرکت سبزی پاک شده . خرد شده. سرخ شده. درب منزل هم خوبه!!!

عارفه چهارشنبه 7 اردیبهشت 1390 ساعت 14:25

راستی جینجر واقعا 12 درصد؟؟؟؟
خوردی؟؟؟؟

عارفه چهارشنبه 7 اردیبهشت 1390 ساعت 14:27

دوشنبه تو خوابگاه برای دوستم تولد گرفتیم سوپریزش کردیم!!!!!!!!
حسابی خوشحال شد!!!!
با اب البالوی 12 درصد و اب اناناس 12 درصد و با انبه 12 درصد مست کردیییییییییییم!!!!!!

انقدر خوب بود ! جاتون خالی!

Ginjer چهارشنبه 7 اردیبهشت 1390 ساعت 15:23

مستمو مستم، آره، جردنو بستم، آره، تو فاز دنسم، آره، ازم میترسن، آره

بالای بالام، استایل لالام، کوتاه نمیام، من تو رو میخوام! آره

آرواره

اینا رو موجی باید بگه

Ginjer چهارشنبه 7 اردیبهشت 1390 ساعت 15:27

من پایه همه چی هستم- شما جور کنید( کارو اینا) من پشت سرتونم!!!

آره دیگه. خوردم. از همون 12 درصدا که شما هم خوردید!!
فقط مال من یه چیز دیگه هم بغلش بود- "سیگار برگ"


پس بگو .... اون موقع که سعید بهت زنگ زد اونجوری حرف میزدی!!!
مست و پاتیل بودی، آره؟؟!!

عارفه پنج‌شنبه 8 اردیبهشت 1390 ساعت 14:32

هه هه !!!! آره
من این اهنگ بالایی رو که نوشتی می خوام!!
این دفعه می خواستم ازت بگییرمش خودت نوشتیش

سییییییییییییییییییییییگار

Ginjer پنج‌شنبه 8 اردیبهشت 1390 ساعت 21:02

Google Search: Ashkin0098 & Alishmas Ft Keyvan Bahar loo - Mastam

معتاد....!!

razi پنج‌شنبه 8 اردیبهشت 1390 ساعت 21:06 http://www.absardkon.mihanblog.com

این حرکتا چیه !!!!!!!!!!!!!!!

razi شنبه 10 اردیبهشت 1390 ساعت 15:16 http://www.absardkon.mihanblog.com

یعنی اینکه بعداز خوندن پست دچار این حالتها شدم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد